Brak pieniędzy to poważna przeszkoda w realizowaniu celów, która na przestrzeni wieków pozbawiła pewnie ludzkość wielu przełomowych wynalazków, a przynajmniej wiele z nich opóźniła. Wraz z rozwojem cywilizacji uczymy się pokonywać różne przeszkody, a w dobie Internetu można uporać się nawet z brakiem środków. Jak? Przeczytaj i dowiedz się czym jest crowdfunding!
Czym jest crowdfunding?
Nazwa crowdfunding wywodzi się oczywiście z angielskiego i jest zlepkiem dwóch słów: „crowd” czyli tłum i „funding” czyli finansowanie. To społecznościowe zbiórki pieniędzy na różne cele, zwykle nowatorskie produkty lub usługi (w tym miejscu crowdfunding wiąże się z innym modnym pojęciem XXI wieku – startupami). W gruncie rzeczy ten prosty mechanizm jest genialny w swojej naturze – pomysłodawca prezentuje swój projekt szerokiej publiczności w Internecie, czyli ludziom, którzy mogliby być potencjalnymi nabywcami lub klientami, gdyby dana rzecz istniała. Każda osoba może wesprzeć pomysł dowolną kwotą. Jeśli projekt uzyska potrzebną sumę pieniędzy, jednocześnie oznacza to, że są na niego chętni, a jeżeli mu się to nie uda – może to być równoznaczne z tym, że po prostu nie ma na niego popytu i nie warto go rozwijać.
Platformy crowdfundingowe
Finansowanie społecznościowe nie mogłoby powstać gdyby nie istniał Internet – nie jest to publiczna zbiórka charytatywna, ponieważ fundatorzy otrzymują w zamian drobne upominki (np. plakat), a później gotowy produkt lub usługę; ponadto tylko Internet zapewnia tak szerokie grono odbiorców. Crowdfunding narodził się w latach 90, kiedy to brytyjski rockowy zespół Marillion zbierał fundusze od fanów na swoją trasę koncertową po USA. Akcja wypaliła, co w roku 2000 zaowocowało stworzeniem platformy ArtistShare.com, pozwalająca głównie muzykom na finansowanie projektów pieniędzmi swoich fanów. W 2008 roku rozszerzono ten sposób finansowania na inne branże kiedy powstał Indiegogo.com – pierwsza platforma crowdfundingowa. Rok później powstała strona która do dziś pozostaje najpopularniejszym miejscem zbiórek – Kickstarter.com. Zrzesza aż 11 milionów użytkowników, którzy łącznie sfinansowali 111 tysięcy projektów na kwotę ponad 2,5 miliarda dolarów! W sieci znaleźć można znaleźć również polskie platformy, np. WspieramTo.pl i PolakPotrafi.pl, jednak z uwagi na ograniczoną liczbę użytkowników nie działają one tak dobrze jak Kickstarter.
Crowdfundingowe sukcesy
W ciągu dziewięciu lat istnienia przez portal Kickstarter i inne platformy przewinęło się tysiące pomysłów. Wiele z nich odeszło w niepamięć, są jednak i takie, którym udało się zebrać rekordowe sumy, a produkty możemy teraz kupić w regularnej sprzedaży. Przykładem takiego sukcesu jest Pebble – pierwszy smartwatch. Projekt potrzebował 500 tysięcy dolarów, a udało się zebrać aż 20 milionów. Firma z powodzeniem funkcjonuje do dziś. Udana okazała się też zbiórka na rzecz polskiej drukarki 3D – Zortrax M200. Dziś firma z Olsztyna jest jednym z bardziej znanych producentów tych urządzeń. Za absolutny sukces można też uznać film „Veronica Mars”, który pojawił się w kinach krótko po tym, jak fani serialu o tym samym tytule, rozczarowani jego zakończeniem, postanowili rozpocząć zbiórkę na portalu.
Choć tak naprawdę wiele pomysłów nie zyskuje fanów, a są i takie, które zostały sfinansowane, ale rozczarowały inwestorów, crowdfunding pozostaje świetnym sposobem na zdobycie pieniędzy na rozwój biznesu. Kto wie, jak wyglądałby dziś świat, gdyby z takiej platformy mógł skorzystać Nikola Tesla?
Wpisy, które mogą Cię zainteresować: